Phoca Gallery Menu Module

102_6760.JPG102_6762.JPG102_6764.JPG102_6765.JPG102_6766.JPG102_6767.JPG102_6770.JPG102_6771.JPG

Zajęcia logopedyczne

Szanowni Państwo,

w zeszytach logopedycznych Państwa dzieci znajduje się bardzo dużo ćwiczeń, z zakresu ćwiczeń buzi, języka, wywoływania i automatyzacji poszczególnych głosek. Poniżej przedstawiam poszczególne ćwiczenia:

Ćwiczenia logopedyczne

Do każdej wady wymowy. Ćwiczymy codziennie po ok. 10 min.

  1. Ćwiczenia oddechowe (ćwiczymy je krótko ok. 1 minuty i często powtarzamy. Zwracamy uwagę na prawidłowy tor oddechowy powietrze nabieramy nosem, wypuszczamy buzią):
    • Nabieramy powietrze nosem i wypuszczamy buzią,
    • Dmuchanie na bańki mydlane, pióro.
    • Nabieramy powietrze, ręce do góry liczymy do 5 i wypuszczamy.
    • Zabawa z chmurką (odpowiedni opis znajdzie się w zeszycie.
  2. Ćwiczenia języka (wykonujemy codziennie po ok 7 minut):
  • Kląskanie – proszę zwrócić uwagę jak dziecko kląska, chodzi aby nie robiła się z języka tzw. łyżeczka.
  • Opóźnione kląskanie – język leży płasko pod podniebieniem, ręką powoli opuszczamy żuchwę, aż do momentu kląsknięcia.
  • Dotykanie językiem nosa, uszu, brody (chodzi o maksymalne wysuwanie języka).
  • Liczenie górnych ząbków – buzia otwarta jak przy wymawianiu głoski [e]. Następnie językiem czyścimy zęby, aż do górnego dziąsła.
  • Mycie zębów – buzia jak przy wymawianiu głoski [e], następnie czyścimy górne zęby.
  • Dźwig – wyciągamy maksymalnie język na brodę, robimy haczyk, kładziemy dziecku na niego chrupka, groszek, słomkę, liczymy do pięciu i dziecko może zjeść smakołyk. Język musi być na zewnątrz. Na początku może się to nie udać, to może robić, kiedy język jest w jamie ustnej.
  • Przeciskanie języka przez zęby – Zęby są zaciśnięte i przeciskamy go przez zęby.
  • Tłuczenie języka – tak jak tłucze się schabowe. Głównie chodzi o środkową część języka. Proszę przy tym ćwiczeniu uważać!
  • Ostrzenie języka o górne zęby- buzia otwarta jak przy [a] i czubek języka ostrzymy o górne zęby.

WAŻNE: Proszę przy każdej nadarzającej się okazji zwracać dziecku uwagę na tor oddychania!

Ćwiczenia języka: 1. „Sklejanie pierogów” – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie języka). 2. „Wyżymaczka” – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby. 3. „Łopatka” – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów. 4. „ Konik” – kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u - i. 5. „Zaczarowane miejsce” – odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp. 6. Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie. 7. Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka. 8. „Młotek” – szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka  o górny wałek dziąsłowy. 9. „Trzepanie dywanów” – szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając [ly]. 10. „Piosenkarz” – śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach: la, la, la, lo, lo, lo, le, le, le, lu, lu, lu, ly, ly, ly. 11. Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej. 12. „Chiński język” - wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie: nalapatada, nolopotodo, nelepetede, nuluputudu, nylypytydy. 13. „Traktor” – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab: bda, bdo, bde, bdu, bdy, pta, pto, pte, ptu, pty, bda – pta, bdo – pto, bde – pte, bdu – ptu, bdy – pty. 14. „Paplanie” – wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie: tedamwa, tattedat, ente dente, lelum polelum, ble, ble, ble, tla, tlo, tlu. 15. „Karabin maszynowy” - wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby: te, te, te, ty, ty, ty, de, de, de, dy, dy, dy. A następnie zbitki sylabowe: teda – teda, tede – tede, tedo – tedo, tedu – tedu, tedy – tedy. 16. Wypowiadanie rymowanki - głoska [t] wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu: Kto to tutaj tak tupie? To tato tutaj tak tupie. Ach, tato tutaj tak tupie! 17. „Piła” - wybrzmiewanie przedłużonego [d] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym. 18. „Suszarka” – mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr. 19. „Zepsuty traktor” – mocne akcentowanie głoski [t] w czasie wybrzmiewania zbitek tll, tll, trl najpierw szeptem, potem głośno. 20. „Mały ptaszek uczy się śpiewać” – powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno: la, la, la, trla, lo, lo, lo, trlo, lu, lu, lu, trlu, le, le, le, trle, ly, ly, ly, trly, li, li, li, trli. 21. „Śpiew ptaków” – szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly. 22. Wyrazy dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu: gra na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te, zepsuty karabin maszynowy – trtrtr, dr drdr, groźny pies – wrr, wrr, wrr, traktor – tur turtur, tyrtyrtyr, pyr pyrpyr, fruwające ptaki – fru, fru, fru, ćwierkające wróble – ćwir, ćwir, ćwir, świnka – chrum, chrum, zatrzymanie konia – pr, pr, śpioch – chr, chr, chr, dzwonek – dryń, dryń, szorowanie zębów – szuru, szuru, zapalanie światła – pstryk, pękający balonik – trach, wrona – kra, kra, samochód – brum, brum.

 

W trakcie pracy logopedycznej z dziećmi, zachęcam do skorzystania z interaktywnych ćwiczeń:

https://domologo.pl/

www.mimowa.pl

https://mamotoja.pl

www.superbelfrzy.edu.p

 

Joomla templates by a4joomla